måndag 3 februari 2014

Från den ljusa sidan

Det är en ganska deppig dag. Så jag tänkte lista lite random bra saker som ändå gör mig glad. Varning för jätteblandning.

Genusfotografens Årets sexist 2013. Jag är förstås inte glad att alla de här sexisterna spydde ut sitt mörker över världen förra året, men det är fint att se att det är så himla många människor som tänker genusmedvetet och kritiskt idag. Att det är något som engagerar på riktigt. Själv röstade jag på den här tönten:

Gubbslem aka Blachman


Professor McGonagall. PROFESSOR MCGONAGALL! Jag har precis sett alla Harry Potter-filmerna (igen) och igår när jag tittade på den sista, slog det mig hur otroligt sällan en kvinnlig karaktär presenteras i ett sånt där mäktigt, ödesmättat skimmer. Det brukar vara manliga karaktärer förunnat att få vara bäst när det gäller till pampig musik, så där så att vi förstår att här är en hjälte vars stora stund är kommen, och vi får en klump i halsen för att det är så fint och starkt. Well, när McGonagall tar kommandot och börjar förbereda Hogwarts för strid är det exakt den känslan som uppstår och det är så braaaaaa. Bästa. Scenen. Någonsin.

McG! How I love you!


Toalettpapper. Sedan jag fick veta vad människor brukade använda innan toalettpapper blev en grej, har jag känt mig ganska tacksam över att det finns. Jag tycker att du också ska reflektera lite över hur det skulle kännas om ditt toalettpapper plötsligt skulle ersättas med t.ex. stenar, mossa, majskolvar, musselskal, eller en svamp på en pinne som förvarades i saltvatten och som du delade med en massa andra människor.


"Toilet paper! How I love you!"


En sista bra sak är när man får chansen att återgälda människor som peppar och stöttar en. Som min gamla kompis Dima/Dimitry D som är en bra person med bra åsikter. Han är en sån person som hejar på en i ens kamp, och då vill jag göra samma tillbaka genom att promota hans singel i min blogg! Så här är den: 





Nu ska jag snart få besök av en fin person som heter Emelie och vi ska, antar jag, pratgnälla av oss om allt jobbigt som händer i livet. Sånt behövs ibland för att orka. Sen är det bara att resa sig igen.