måndag 27 januari 2014

TV6 visar hur kritik inte bör hanteras

Så igår kväll uppstod en ganska pinsam situation för TV6 på deras Facebooksida. Människor som tröttnat på en av deras stötande trailers för serien 2 1/2 män gick samman och protesterade. Över 600 personer har gillat det första kritiska inlägget och fler och fler har sedan dess uttryckt sitt missnöje via Facebook och Twitter.

Men vi kan väl för ordningens skull börja med trailern. Jag har tyvärr inte lyckats hitta den på nätet, men det är nog lika bra - den är faktiskt så pass vidrig att den inte borde få mer spridning. Skämtet i trailern är att karaktären Alan - känd som seriens loser - har de "värsta dejterna". För att visa på exakt hur hemskt Alans dejtingliv är, klipps det in ett citat som säger att Alan hade sex med en (deras ord) "kvinna som varit en man". Det underliggande budskapet är att bara en riktigt misslyckad person - som Alan - skulle kunna ha sex med en sådan kvinna. Här ska alltså publiken skratta. Det ska vara roligt.

Well, det är inte roligt. Inte någonstans. Inte om man betänker att transpersoner tillhör en av de absolut mest utsatta grupperna i samhället idag. Att transkvinnor ständigt får representeras i tv och film som antingen vandrande skämt eller psyksjuka galningar, men ytterst sällan på något annat sätt. (Tro det eller ej, kära TV6, men de är verkliga människor som finns ute i världen och... tittar på tv.)

Hur som helst. Att en tv-serie som 2 1/2 män, vars humor liksom redan i grunden är baserad på sunkiga värderingar såsom till exempel kvinnohat och homofobi, väljer att göra den här sortens skämt, det är inte otippat och inte heller vad kritiken handlar om. Jag har inte sett någon klaga på att TV6 väljer att köpa in serien. Det är ganska lätt att undvika att kolla på 2 1/2 män. Men när TV6 väljer att lyfta fram ett transfobiskt skämt som punchline i sin trailer, blir det liksom en annan sak. Det innebär att den som vill kolla på något program i TV6 måste utsätta sig för risken att få trailern upptryckt i ansiktet, och det är det kritiken handlar om. Det och att visandet av trailern bidrar till att förstärka den negativa synen på transkvinnor, förstås. Som om vi behövde mer av den varan.

När kritiken började strömma in mot TV6, valde de att dölja det första inlägget från sin Facebooksida, något de idag ljuger om menar inte är sant, och hänvisar till att inlägget fortfarande "ligger kvar". Ja, det har det gjort hela tiden. Men det går att gömma saker från sin feed och det var exakt vad som hände igår kväll. Att det skulle ha blivit något fel på Facebook just då känns bara lite för lägligt. Men det kvittar väl egentligen nu. Låt oss istället se på hur TV6 väljer att bemöta kritiken på Facebook:

"...2,5 män är en av världens mest framgångsrika sit-coms. Serien driver med allt och alla. Det är kännetecknande. Vi har inte för avsikt att börja censurera humor, vare sig i serien eller i dess trailers. Självklart har vi förståelse för att alla inte har samma typ av humor. Mvh//TV6"

Vi kan väl analysera det här tillsammans. Det första påståendet, om att serien "driver med allt och alla" - tja, det kan vi låta passera. Av tidsskäl. Nu kommer vi till det intressanta. TV6 har inte för avsikt att censurera humor. Mmm. Här börjar varningslamporna blinka. Vilka är det vanligen som använder sig av ordet "censur" som sköld och snuttefilt så fort de inte får säga exakt vad de vill utan att folk blir arga? Är det A) trevliga och socialt ansvarstagande människor som står upp för allas lika rättigheter eller B) kränkta, arga och bakåtsträvande människor som sprider hat och destruktivitet i samhället? (Det här var en retorisk fråga men den som är skeptisk kan ju utrusta sig med penna och anteckningsblock och föra statistik under en vecka eller så.)

Som en försonande gest uttrycker TV6 till sist att de självklart har förståelse för att alla inte har samma typ av humor. Och lyckas samtidigt totalt förbise och förminska poängen i den kritik som framförts. Tror TV6 verkligen att så många människor skulle reagera så starkt på att de helt enkelt inte tyckte att någonting var roligt? Ligger det så bortom deras förståelsevidd att det finns saker här i världen som är större och viktigare än att folk obetänksamt ska få garva åt stötande och avhumaniserande skämt?

Den enkla, snygga lösningen på det här problemet skulle förstås vara att TV6 bara slutade sända trailern och valde en annan. Att de insåg att det inte är "censur" att välja bort kränkande budskap, utan att det handlar om en ganska självklar medmänsklighet och ett samhällsansvar som alla som sysslar med media i någon form borde ta. Men de tänker visst inte ge sig så lätt. Det är beklämmande att se ett sådant totalt etiskt och PR-mässigt haveri år 2014, när en viss medvetenhet borde ha lyckats sippra in även i de mest trångsynta snubbhumorsammanhang.

Som avslutning vill jag helt enkelt uppmana alla att läsa Ta hotet mot vår existens på allvar av Maria Ramnehill, för att få en djupare förståelse av problemet än vad jag kan erbjuda, och som en påminnelse om att trans- och intergenderpersoners kamp måste få vara en självklar del av den större kampen för allas lika rättigheter.