måndag 6 januari 2014

Mansnytt!


OBS. BILDEN ÄR ETT MONTAGE AV PÅHITTADE NYHETER. TACK OCH FÖRLÅT TILL ALLA SOM FIGURERAR I DEM.

Jag gjorde det här kollaget för att belysa vissa saker kring hur kvinnor framställs och talas till i media. Jag har tidigare skrivit om det här. Hur "kvinnonyheter" är en alldeles egen värld av sexualisering med ord och bild, hur mycket kretsar kring utseende och vinklas på olika sätt - oftast med sexanspelningar - för att väcka intresse hos den som scrollar. 

Men ytterligare en sak slog mig när jag gjorde den här bilden och försökte få till exakt den ton jag upplever att tidningarna använder sig av när de riktar sig till kvinnor: Hur väldigt speciellt, förmanande, förminskande och fördummande språket är när någonting skrivs om eller för kvinnor, jämfört med män. Det är ett lättsamt och ibland nästan lite flirtigt språk på ytan, men desto mer obehagligt när man synar det i sömmarna. Det är ett språk som på något sätt verkar imitera det hos en "bästa väninna" - om den bästa väninnan vore en ganska elak och förtryckande mobbare som viskade falskt välmenande "goda råd" i ditt öra. Någon som i ena sekunden höjer upp dig, stryker dig över ryggen och får dig att känna dig bra, bara för att i nästa kalla dig ful och värdelös, och honungslent men hotfullt tala om för dig att nu är det bäst att du gör precis som hon säger, annars kommer du alltid att vara en hopplös nolla. 

Skäms skäms skäms på dig, kvinna, för allt du inte är. Kvinnonyheter är skuld och skam och hoppsan och oops och pinsamt. Kvinnonyheter är att som kvinna är du eller så har du varit väldigt dålig men nu är du eller så kan du bli mycket bättre

Jag tycker att allt det här framgår ganska tydligt så fort vi byter ut kvinnor mot män i rubrikerna. Visst skaver det lite att läsa? Visst känns det fel utan att det ens alltid går att sätta fingret på exakt varför? Ta rubriken om "Paolos sexiga nyårsfirande", som kanske är den mest subtila av dem alla. Den skulle - eventuellt - kunna publiceras (förutsatt att herr Roberto hade haft ett sexigt nyårsfirande och alltihop var sant förstås) utan att alltför många höjde på ögonbrynen. Men tänk efter. Vilka är det vi ser i rubrikerna som har haft "sexiga" semestrar, resor, plåtningar, upplevelser överhuvudtaget? Det är alltid kvinnor. Därför tyckte jag att den var intressant att skriva.

Det finns väldigt mycket att analysera här och jag ska inte gå in på allt, men hoppas verkligen att bilden får i alla fall någon att fundera lite kring problematiken med hur kvinnor framställs och tilltalas i media. Men jag vill lägga till en stark disclaimer: Om du är en man som tittar på det här kollaget och tänker att "gud vad kvinnor klagar, jag mår inte alls dåligt av att se detta fast det är män på bilderna" - det är inte meningen att du ska fatta. Du kan inte fatta. En ynka bild som driver med ett fenomen kan inte återspegla eller inge förståelsen som finns hos den grupp människor som har vuxit upp med det och konfronteras med det varje dag, som har blivit formade av det. Du behöver inte ens försöka. Det enda jag begär av dig är att du från och med nu ska börja tänka på de här grejerna lite oftare. Låt dem inte bara slinka förbi utan analys. De påverkar samhället du lever i.